Реклама

https://www.gerb.bg/bg

ИПБ: Предложените промени в Закона за движение по пътищата няма да са ефективни

Снимка: БГНЕС

От Института за пътна безопасност искат да бъдат оттеглени предложенията за промени в Закона за движение по пътищата, защото няма да са ефективни. Предложенията са от МВР и Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата (ДАБДП).

От Института за пътна безопасност посочват слабостите на предложенията:

  • – липсата на логика и взаимозависимост между отделните наказания и глоби, спрямо степента на обществена опасност (продължават наказанията за без гражданска отговорност и винетка да са в пъти по-големи от преминаване на червен светофар, при алкохол или без книжка)Всички наказания по ЗДвП са изброени хаотично в 33 члена, без да са степенувани или групирани под каквато и да било форма. 9 от членовете не се отнасят до нарушения, водещи до риск за участниците в движението, ПТП или смърт на пътя, но се намират между тези насочени към дисциплинирането на водачите. За съжаление тази практика се продължава и с предложения ЗИД. 16 и 17. Те се отнасят до различните форми на едно и също нарушение, с различна степен на обществено опасен резултат от извършването му, но са в различни членове и противоречащи си по размер глоби – при никаква опасност от ПТП 20 лв., при спиране в специално определени зони – 50 лв., при спиране със създаване на условия за ПТП от 20 лв. до 150 лв. По същество първите две нарушения, се предлага да се намират в чл. 183, а най-тежкото в чл. 180.
  • – отсъства какъвто и да било опит за конкретизиране и групиране на наказанията, като отново остават в сила наказания с прекомерно голям диапазон между горна и долна граница, относими към нарушения без особена връзка по между им. В общо 18 от 38 чл. присъстват наказания, за които се предвижда прекомерно голям диапазон между долната и горната граници. Това създава предпоставка нарушителите да обжалват не нарушението, а размера на глобата и/или отнемането на права и по този начин да забавят изпълнението на наказанието с години. Освен забавяне на правоприлагане, така написаните текстове са предпоставка нарушителят след окончателното произнасяне от съда да получи под формата на признати разходи, повече от колкото следва да плати.

– не се предвижда възможност за предварително изпълнение на наказанията с глоба (това е разпространена практика в ЕС), която може да пресече практиката на шиканиране на процеса, т.е. нарушителят да е задължен да внесе сумата, която следва да заплати едновременно с жалбата против наказателното постановление. Това би дисциплинирало всички водачи и би отказало онези, които системно оспорват актове с цел избягване от навременно правосъдие и плащане на глоби и/или изтърпяване на наказание.толпас

– не са подредени и не е обърнато внимание на принудителните административни мерки и сроковете им. Вместо фиксиран срок спрямо обществената опасност, две от мерките, които се прилагат срещу нарушения с изключително висока обществена опасност (като шофиране в нетрезво състояния или от неправоспособен водач) изискват от органа да го определи, което е предпоставка за съдебно оспорване и избягване от правораздаване.

– въвеждането на Фиш за установяване на административно нарушение (ФУАН), се предлага като извънреден способ за бързо правораздаване, но концептуално той няма възможност да отмени проблемите. С него се отнема възможността да се обжалват нарушенията пред наказващия орган, а през същото време условно се запазва процедурата за обжалване пред 2 съдебни инстанции. Условно, защото за разлика от красноречивия текст на ЗАНН по отношение на възможността за оспорване на решението на Районен съд, в проекта не е изрично записано дали решенията подлежат на Касационен контрол, с което към възможността за шиканиране на административно-наказателния процес се добавя и потенциалната спорна практика при обжалването на първоинстанционните решения. Освен нов ред за оспорване, чиято обективност е меко казано спорна и би довела до повече проблеми отколкото ще реши.

– отпада контролния талон, но се запазва изискването на носене на талон за гражданска отговорност и поставянето на стикер, при наличие на електронни винетки и електронна система, до която МВР може в реално време да следи статуса на застрахованите МПС. 

Според експертите в Института предложенията, няма да дадат необходимия резултат, защото: „под обществен натиск и паника от държавната администрация се предлагат революционни промени в сега действащия закон вместо да се създаде изцяло ново законодателство, с нова философия.“.

Наказанията да въздействат върху системните нарушители, искат от Института. Те смятат, че липсва синхрон между институциите. Доказателство за това е съобщението преди 2 седмици от транспортния министър Росен Желязков, че се подготвя нов закон за движение по пътищата. Две седмици след това се появяват промени в действащия закон, написани от МВР и ДАБДП, учудват се от ИПБ.винетка

Припомняме, преди година от ИПБ сигнализираха за липса на синхрон между правилника и наредбите за движение по пътищата.

spot_img

Реклама

spot_img
Екип на News24sofia.eu
Екип на News24sofia.euhttp://wwww.news24sofia.eu
"Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) е водещият продукт от портфолиото на водещата дигитална медийна компания "Нюз 24 София" Нашата мисия е да информираме, да намираме, да анализираме и да забавляваме читателите, избрали нашите платформи. Новинарският портал "Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) е национален и е най-бързо развиващата се медия България. Тя стартира на 1 септември 2017 година. Медията е независима, изключително лоялна към читателите си и отговорна към хората, за които пише. Екипът е изграден от журналисти с богат професионален опит и млади репортери. Благодарение на екипа оператори, които са на разположение по 24 часа в денонощието, "Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) винаги разполага с актуални кадри и видео от всяко събитие. "Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) показва всички гледни точки, поставя проблеми и предлага решения. Среща ви както с хора от политиката, държавните институции, бизнеса и спорта, така и с представители на ъндърграунда и светските хроники. Целта, която екипът ни си е поставил, е създаването на една интелигентна и обективна медия. Всеки наш читател е и наш репортер – със сигнал, снимка или видеоклип.

Още от рубриката

Доналд Тръмп се е спрял на вицепрезидент

Това ще е губернаторът на Северна Дакота

Евтим Милошев вижда предимство да е министър в правителство сираче

България има много по-голям потенциал в туризма. Това заяви...

Асен Василев: Бойко Борисов не е в положение да поставя условия

Бойко Борисов не е в състояние да поставя условия....

Здравният министър успокои: Ваксини за коклюш има

Не искаме да се всява паника сред населението. Коклюша...

Руските власти твърдят, че са превзели село Новобахмутивка в Донецка област

Руското министерство на отбраната съобщи, че неговите сили са...

Реклама

spot_img

Продължете да четете

Швеция укрепва границите на НАТО с войски в Латвия

Швеция ще изпълни плановете си да изпрати войски в...

Кирил Петков посъветва ГЕРБ да се отърсят от Пеевски (ВИДЕО)

"Господин Пеевски и Господин Борисов не притежават тази държава....

Намериха труп в река Поройна в Шумен

Полицията извършва оглед на място

Иранските власти ще освободят екипажа на задържания кораб MSC Aries

Екипажът на задържания кораб, който плаваше под португалски флаг,...

Организацията на изборите на 9 юни върви спокойно, уверява ЦИК

Организацията на изборите на 9 юни върви спокойно. Това...

Кулоарно напрежение и пленарни сръдни за оставката на Росен Желязков

Няма кворум за днешното заседание на Народното събрание (НС)....

РЕКЛАМА

spot_img

РЕКЛАМА

spot_img

Общество

РЕКЛАМА

https://www.gerb.bg/bg

Криминални

РЕКЛАМА

spot_img